Årsberetning 2015

Kære generalforsamling
Så er 2015 forbi og vi er nu gået i gang med 2016

Desværre mistede vi i 2015 2 af vores trofaste avlere, Bent Asger Nielsen og Ove Hvidberg – æret være deres minde

2015 viste sig heldigvis at være året, hvor vi ikke havde en nedgang i antallet af fødte føl. Vi endte nemlig på samme antal fødte føl som i 2014. Og igen et utroligt højt niveau i kvaliteten af føllene. Og lad os nu satse på, at det betyder at vi nu vender rundt og begynder igen at få gang i vores avl. Umiddelbart ser det i hvert fald ud til, at antallet af bedækninger i 2015 er lidt højere end i 2014, selvom det selvfølgelig altid er svært at sige på nuværende tidspunkt.

På det sidste møde i Landsudvalget, var der også en forsigtig optimisme at spore. Det tager naturligvis tid at få økonomien til at hænge sammen igen, og det har været hårde år, for alle avlere i alle forbund. Men vi tror og håber på, at vi ser lysere tider i møde.

Ser vi på salget af heste, så virker der i hvert fald også til at være lidt gang i hjulene igen, jeg ved ikke om I har lagt mærke til, at Ebbe som står for salgsstalden hos TAF er begyndt at efterspørge heste til salg – og det er da et godt tegn.

Dansk trakehneravl havde et imponerende år i Neumünster. Reservefløjen blandt hingstene gik i år til publikums darling, den yderst velgående hingst Helium e. Millennium og Hirse e. Induc, avlet og ejet af Alan Nissen. Helium blev efterfølgende solgt på auktionen til Gestüt Staffelde og står nu til rådighed hos Klosterhof-Meddingen. Og som alle sikkert ved, så er der jo også dansk blod i Millennium, da han er efter Easy Game, hvis berømte mor er Evita XII e. Schwadroneur avlet af Herdis Toft og Bjarne Nørgaard. Helium opnåede også i 2015 at blive optaget i det tyske Oldenburger Verband og det endda uden begrænsninger på antallet af hopper.

Desuden blev den smukke og velgående Halle Berry e. Aston Martin og Hermione e. Summertime avlet af Lone Andersen og Johnny Sørensen, dyreste ridehest i Neumünster. Halle Berry blev jo årets hoppe til vores elitedage og desuden vinder af endagsprøven med et super godt resultat.

Og det stoppede ikke der – årets 2-års hoppe Salza e. Friedensfürst og Samira VII e. Caprimond avlet af Dorthe Sørensen, blev årets dyreste avlshoppe. For både Halle Berry og Salza gælder, at de begge blev købt hjem til Danmark, så vi får dem forhåbentlig at se i de kommende år. Samme køber købte også 2. reservesieger, nemlig Heaven (nu Halleluja) e. Millennium, som vi får at se ved årets hingstekåring her i Middelfart

Og det stoppede stadig ikke der – smukke Cadeau e. Silvermoon og Cortina ”R” e. Caprimond avlet af Jens Skude, fik titlen som årets Trakehnerhingst i Tyskland 2015 og den danskavlede Edberg e. Connery og Elta e. Kaiser Wilhelm avlet af Erik Jørgensen, fik sammen med sin rytter Antje Hell tildelt den prestigefyldte ’Goldene Reitabzeichen’ for sine imponerende resultater i sporten med blandt andet 10 sejre i S-dressur.

Og til gallashowet lørdag aften, fik vi også smukke Zonyx ox at se med Signe Kirk Kristiansen i sadlen. Zonyx var inviteret til gallashowet og blev i denne forbindelse også hædret med en kåring til Trakehner Verband’s stambog. Så det var en suveræn oplevelse at sidde som en dansk avler og formand for TAF, med så fantastiske resultater for et så forholdsvist lille forbund i forhold til de store tyske mastodonter.

2015 gav også flotte resultater blandt vores ryttere. Aston Martin og hans nye rytter Helene Mehlsen opnåede flotte resultater hele året, blandt andet i Belgien, hvor de opnåede placering i Grand Prix. Placido Domingo og hans nye rytter Maria Anita Andersen har også fundet takterne og har opnået flere super flotte resultater i løbet af året, blandt andet en 6. plads til JBK 6 års dressurchampionatet. Og Rikke Svane med Finckenstein må jo siges at gøre det godt for trakehneren, da han blandt mange flotte resultater også opnåede at blive udtaget til EM-landsholdet. Rikke og Finckenstein har vi jo den fornøjelse at få af se til vores spændende hingstedage og uofficiel DM for trakehnere om små 14 dage. Derudover havde vi en 8 ekvipager afsted til Trakehner Bundestunier i Hannover, hvor de blandt andet opnåede en flot 2. plads i holdkonkurrencen og flotte individuelle resultater.

Dette kun et lille uddrag af de flotte resultater vores ryttere på de dejlige trakehnere har opnået i 2015.

Så et kæmpe stort tillykke til de dygtige ekvipager – igen i år et helt fantastisk resultat, som vi skal huske at glæde os over.

Vores arrangementer i løbet af året er gået nogenlunde som forventet, dog en nedgang i antallet af starter til elitedagene og det har vi selvfølgelig taget konsekvensen af og vender i år tilbage til Broholm. Og igen i år, kan jeg kun sige, at intet af alt dette kunne lade sig gøre, uden alle de flittige og frivillige hænder, der gang på gang møder op, og tager del i det store arbejde det er, at afvikle arrangementerne.

Nu står 2016’s arrangementer for døren – i år med en masse nye tiltag, blandt andet hingstedagene og Uofficielt DM for trakehnere, som finder sted her på Middelfart d. 19. og 20. februar. Et fantastisk spændende program som starter fredag med fremvisning af hingstene på fast bund samt løsspringning. Efter en hyggelig spisning, er der clinic ved Rune Willum, hvor han træner en række spændende trakehnere og deres ryttere. Lørdag vil hingstene som noget nyt blive vist i longe, herefter er der championats-træning, hvor ryttere med 5-7 årige trakehnere, vil blive undervist af Rune Willum. Efter det, vil hingstene blive vist løse i hallen og efterfølgende er der for første gang uofficielt DM for trakehnere, flot sponseret af Skibby- HC. Dagen sluttes med oprangering og kåring af de fremstillede hingste. Hele arrangementet er sat sammen af en flok flittige og engagerede personer, nemlig Anders Dahl, Janus Haubro, Alan Nissen og Iben Fischer, så tak for det og vi glæder os

Som tidligere nævnt, så vender elitedagene tilbage til Broholm. I år bliver datoen d. 13. og 14. august og som noget nyt, så har vi aftalt med Trakehner-Verband at vi afholder forbesigtigelse af unghingste til kåring i Neumünster, samt mulighed for udtagelse til auktionen i Neumünster for rideheste, hopper og føl.

Datoerne for alle årets arrangementer fremgår af hjemmesiden og Hest og Rytter.

Og husk nu – hvis I har noget spændende at fortælle, nyheder om nogle trakehnere’s resultater eller andet, så skriv endelig til Dianna og Ebbe – ingen informationer er for små. I må også meget gerne bare sende via SMS – hjemmesiden bliver kun interessant, hvis der er noget at læse om, og det kan være utroligt svært og tidskrævende at finde disse oplysninger, som I måske hver især har ved hånden. Så vi må hjælpe hinanden med at bidrage til de nyheder og informationer, som andre også vil syntes er interessante at læse om.

Lidt malurt i bægeret er der selvfølgelig også – vi har igen i år – ikke overraskende – en nedgang i medlemstallet. Det har vi i bestyrelsen selvfølgelig meget opmærksom på og har drøftet det mange gange, for at forsøge at finde en løsning på det. Et af de nye tiltag er at Dianna i øjeblikket er i gang med at forhandle nogle super gode rabatter hjem til medlemmer af TAF. Så det kan I godt glæde jer til at høre mere om.

Til sidst men bestemt slet ikke mindst vil jeg endnu engang gerne på bestyrelsens vegne, sige tusind tak til alle jer flittige frivillige. Uden jer, så var arrangementerne ikke mulige – tusind tak for alle de mange, mange

timer og dage I ligger i forbundet. Tak til TAS for at støtte op omkring vores ryttere blandt andet ved at sikre medlemsskabet i forhold til UVM og støtte til de ryttere som skal fremvise vores smukke trakehnere, tak til dommere, avlsledelsen, aktivitetsudvalgene, bestyrelsen og som altid vores flittige og dygtige sekretær Pia Prom. Og jeg vil også gerne sige tak til Alan Nissen for hans tid i bestyrelsen. Alan har som I nok har set i indkaldelsen, valgt ikke at genopstille til bestyrelsen. Til gengæld har han sagt ja til at indtræde i avlsledelsen.

Helle Jørgensen