Årsberetning 2016

Kære generalforsamling
Vi er nu gået i gang med 2017 og kan se tilbage på 2016

2016 var desværre året, hvor nogle af de gamle hingste gik bort – Stutteri Højagergaard mistede Prinz K3 og Fly Society xx, kort tid efter hinanden og Silvermoon og Induc gik også bort. Det samme gjorde den legendariske Evita e. Schwadroneur avlet af Herdis Toft og Bjarne Nørgaard.

2016 var så desværre også et år, hvor vi havde en lille nedgang i antallet af fødte føl. Vi endte nemlig på 4 færre fødte føl i forhold til 2015. Men igen i 2016 et utroligt højt niveau i kvaliteten af føllene. Vi så flere føl med rigtig høje point – blandt andet 2 hoppeføl på 61 point – Lollipop fra Kaj Olesen og Bellstein fra Tonny Bang og et hoppeføl på 60 point nemlig Imagine fra Anders Dahl. Dejligt med endnu et år med stor fremgang i kvaliteten hos føllene.

Heldigvis er der en væsentlig fremgang i antallet af bedækninger allerede på nuværende tidspunkt. I 2015 endte vi på 61 bedækninger, hvor der i 2016 indtil nu er indberettet 71 bedækninger på kårede eller ikke kårede trakehnerhopper. Derudover er der 21 bedækninger med trakehnerhingste i øvrige forbund, som kan være ukårede trakehnerhopper. Men uanset hvad, så en fremgang på nuværende tidspunkt på ca. 16% og det må da siges at være en flot fremgang. Det er naturligvis ikke et udtryk for, hvor mange føl vi kan forvente at få, men trods alt en flot fremgang i bedækningstallet – og iflg. Seges er vi faktisk også et af de forbund med størst fremgang i % i bedækningstallet fra 2015 til 2016

Som noget nyt forsøgte vi i 2016 i samarbejde med Trakehner Verband, at lave udtagelse af hingste, hopper, føl og rideheste til Neumünster. Og selvom der måske ikke var mange deltagere – 4 unghingste, 2 rideheste, 3 2-års hopper, 3 hoppeføl og 1 hingsteføl – så endte det alligevel med at der blev udtaget en hingst til Neumünster, en hingst i reserve, 2 hoppeføl, og 2 2-års hopper i reserve, hvoraf den ene endte med at blive udtaget til Neumünster. Så kvaliteten fejlede da bestemt ikke noget.

Et andet tiltag for at gøre Trakener-avlsforbundet synligt, var at vi indgik aftale med HesteMagasinet om at være medlemsblad for os.

2016 blev også et år, hvor der igen var flotte resultater af ikke mindst Anne Troensegaard på Kipling, avlet af Peter Christensen med blandt andet en 6. plads i 6-års klassen ved UVM i Ermelo i Holland – det bedste UVM resultat for danske trakehnere nogen sinde. Værd at bemærke er, at på trods af at vi er et lille avlsforbund, så har vi formået at have 3 heste udtaget til UVM og med rigtig fine resultater.

Der var også stor succes for danske trakehnere i Hannover, hvor blandt andet Natalie Hering på Litvinenko Sjælstofte, avlet af Søren Rasmussen, blev vinder af 7-års championatet, Louise Laisbo og Hot Spot, avlet af Helen og Søren Nissen, blev suveræn vinder af klassen af ungryttere og Nicole Johnsen på Moromax, avlet af Steffen Madsen, blev nr. 2 i samme klasse. Derudover blev dansk avlede Helium, avlet af Alan Nissen, en suveræn vinder af udtagelsesklassen for 3-års hingste i Hannover.

Og igen i 2016 havde Rikke Svane på Finckenstein, avlet i Tyskland, fantastiske resultater i blandt andet Doha og det bliver spændende at følge den nye ekvipage (og datter af Rikke) Rebecca Svane på Opera (Opera er avlet af Tonny Bang og blev årets hoppe, vinder af endagsprøven og opnåede bronzemedalje i 2013) Rebecca og Opera har blandt andet opnået en 3. plads ved Luxembourg mesterskaberne.

Vi har også kunnet følge flotte resultater af Kristine Møller på Blanc Pain – som i 2016 blev optaget på Trakehner-verbands hingsteliste pga. hans sportslige resultater. Blanc Pain er avlet af Jens Thorsen fra Gestüt Pallerhoff og blev i 2011 kåret som reservefløj i holdet af ældre hingste her i Danmark.

Vi har også kunnet glæde os over Anita Maria Andersen og Placido Domingo, som blandt andet for 2. år i træk, blev Best in Show til Hingsteshow Nord.

Også til Falsterbo Horseshow var Danmark repræsenteret i kraft af Helene Melsen og Aston Martin, avlet af Lone Andersen og Johnny Sørensen og Rikke Svane og Finckenstein – de var nemlig med i holdet fra Danmark på 3 ryttere, som blev nr. 2 i Falsterbo

Og så kan I glæde jer til snart at læse en artikel om en tysk avlet 12 årig trakehnervallak Lasse e. Buddenbrock som rides af en dansk rytter Niels Goldschmidt. Lasse og Niels har igennem flere år, opnået fantastiske resultater i military, springning og faktisk også i dressur. Og nu vi er ved military, så er det også værd at bemærke Sissel Schult på 5-årige Heloiza, avlet at Helen og Søren Nissen og som i 2016 – udover at opnå en super flot kåring, en flot 2. plads i endagsprøven samt bronzemedalje – også har fået nogle flotte resultater i military og senest her i januar, også i springning.

Og jeg kunne nævne mange andre dygtige ekvipager. Men dette bare endnu engang en demonstration af at danske ryttere på danske og tysk avlede trakehnere opnår super resultater.

Så et kæmpe stort tillykke til alle de dygtige ekvipager – igen i år et helt fantastisk resultat, som vi skal huske at glæde os over.

Vores arrangementer i løbet af året har desværre ikke givet det resultat vi havde håbet og det betyder at det har været et dyrt år. Og til trods for at vi til elitedagene var vendt tilbage til Broholm, så endte vi desværre med endnu en nedgang i antallet af starter. Dog skal det selvfølgelig nævnes, at vi igen i 2016, var i hård konkurrence med DM for youngriders, DRF-unghestechampionat mv. Men vi havde da fornøjelsen af at se John Hvalsø Saul og Alphabeat vinde 4-års championatet med imponerende 92,4 point. Alphabeat er halvbror til Aston Martin. Nr. 2 i klassen var så efter Aston Martin og fra samme avler, nemlig Lone Andersen og Johnny Sørensen – og det var årets hoppe fra 2015 Halle Berry. Vinder af 5-års blev Bettina Laisbo på Kut’n’Move, avlet af Bettina og Gert Laisbo, og som jo også vandt 4-års i 2015 og nr. 2 blev Natalie Wulff Brix på Cousina, avlet i Tyskland

Vi kunne også glæde os over endnu engang at se nogle fantastiske hopper og føl i avlsdelen, hvor vi for første gang i TAF’s historie, uddelte en avlermedalje i guld. Denne gik til Kassandra Carmen avlet og ejet af Stutteri Carmen – Kassandra Carmen var i 2013 årets hoppeføl og det indfriede hun til fulde som 3-års hoppe. For ikke nok med at hun opnåede en super kåring, så blev hun også en suveræn vinder af endagsprøven, med det højeste resultat nogensinde – nemlig 8.90 og et 10-tal i kapacitet fra testrytteren!

Nu står 2017’s arrangementer for døren – igen i år med en masse tiltag, blandt andet hingstedagene og Uofficielt DM for trakehnere, som finder sted på Middelfart Ridecenter d. 18. og 19. februar. Det var jo et super arrangement i 2016, og den arrangerende gruppe har heldigvis haft lyst til at gentage succesen. Vi starter lørdag morgen med fremvisning af hingste på fast bund. Lørdag byder også på clinic og championatstræning ved Maik Kohlschmidt og selvfølgelig hyggelig spisning lørdag aften. Søndag gentages succesen fra 2016 med et uofficielt DM for trakehnere samt fremvisning af showhingste, hvor vi får Preussentanz, Placido Domingo, Halleluja, His Moment, Schwarzgold og Ivanhoe at se. En stor tak til flotte sponsorater fra Skibby-HC og Kirk Arabians. Endnu engang tak til Anders Dahl, Janus Haubro, Alan Nissen og Iben Fischer for det spændende program.

Datoerne for alle årets arrangementer fremgår af hjemmesiden, facebook og HesteMagasinet.

Og husk nu – hvis I har noget spændende at fortælle, nyheder om nogle trakehnere’s resultater eller andet, så skriv endelig til Dianna og Ebbe – ingen informationer er for små. I må også meget gerne bare sende via SMS

Endnu engang kan jeg kun sige, at ingen af vores arrangementer kunne lade sig gøre, uden alle de flittige og frivillige hænder, der gang på gang møder op, og tager del i det store arbejde det er, at afvikle arrangementerne og derfor vil jeg på bestyrelsens vegne, sige tusind tak til alle jer flittige frivillige – tusind tak for alle de mange, mange timer og dage I lægger i forbundet.

Også Tak til TAS for at støtte op omkring vores ryttere blandt andet ved at sikre medlemskabet i forhold til UVM og støtte til de ryttere som skal fremvise vores smukke trakehnere, tak til dommere, avlsledelsen, aktivitetsudvalgene, bestyrelsen og som altid vores flittige og dygtige sekretær Pia Prom.

Slutteligt vil jeg gerne sige en kæmpe tak til Per Erstrup. Som I nok kan se af indkaldelsen, så har Per valgt ikke at lade sig genopstille efter mange, mange år i bestyrelsen. Per har trukket et kæmpe læs for TAF igennem mange år, så jeg syntes vi skal slutte af med at give ham en kæmpe stor hånd.

Helle Jørgensen